מיתוג עסקי - איך עושים את זה נכון?

הדרך האמיתית והיחידה להצלחת העסק שלך בעולם מרובה תחרות. מקים עסק חדש או בעל עסק טרי? כדאי שתקרא.

בעולם מרובה מסרים כמו היום, העסק שלכם חייב לבלוט מעל פני השטח. הלקוח הפוטנציאלי מוסח בין אלפי מסרים יומיים, בין אם זה במרחב הדיגיטלי ובין אם בחיים עצמם, והקרב על תשומת הלב שלו ניעשה הרבה יותר קשה משהייתה פעם. לכן, אתם לחלוטין לא רוצים ליפול בקטגוריה של "הכל מאותו דבר", או להיות עוד חברה אחת מבין כולן.

בין אם אתם בעלי עסק עצמאי קטן ואתם עצמכם הוא העסק, ובין אם יש לכם ארגון בינוני או גדול עם ריבוי עובדים, החשיבות של התבלטות על פני עסקים אחרים בתחומכם היא קריטית עבור ההצלחה העסקית שלכם. תהליך מיתוג עסקי מציב את כל התנאים האפשריים על מנת להבליט את את החוזקות והערכים שלכם על פני המתחרים, ולהציב אתכם בעדיפות בעולם מרובה הסחות דעת כמו היום.

במאמר הקרוב נסביר את אבני היסוד של המיתוג העסקי, ואת החשיבות של תהליך מיתוג מקצועי ונכון עבור כל עסק בישראל.

מיתוג עסק - השלב הראשון בדרך להצלחה

רבים מחשיבים את תהליך מיתוג העסק שלהם כתהליך מקביל ליצירת לוגו או פתיחת עמוד פייסבוק או כל עמוד אחר ברשתות החברתיות, וכאן הטעות.

עיצוב לוגו הוא שלב חשוב ביותר בפיתוח המיתוג העסקי של ארגונים, אך הוא לחלוטין לא השלב הראשון בתהליך.

תהליך המיתוג מתחיל הרבה לפני בניית הלוגו עצמו, ונפתח במחקר מעמיק על מהות העסק:

הסיפור האישי והייחודי של העסק – לכל עסק יש את הסיפור הקטן שלו: באיזה תנאים ונסיבות הוא נפתח? אילו קשיים וסיכונים היו כשנפתח? מי פתח אותו? האם מדובר על אדם אחד או על קבוצה?

הסיפור הוא מרכיב משמעותי וחשוב ומהווה את אחת מאבני הדרך בתהליך מיתוג עסקי מצליח. איך מספרים את הסיפור של העסק "מבלי לספר אותו" אלא רק באמצעות צבעים וקווים עיצוביים? באמצעות שאלות מכווינות נכונות וראיונות עם בעל העסק.

יתרונות העסק על פני המתחרים – מעקב ומחקר אחר היתרונות היחסיים שיש לכם ביחס לשאר שחקני השוק שלכם. במקרים אלה נעזרים בכלים רבים לפיתוח הרעיון כמו סיעור מוחות, קיר השראות וכו'.

מטרות וחזון העסק – עורכים תחקיר על המטרות שהביאו את בעל העסק לפתוח אותו. איך הוא רואה את העסק שלו פותר את הבעיה שמעסיקה את הלקוחות שלו? מה המטרות של העסק לשנה קרובה? לחמש שנים הקרובות? במקרים אלה עורכים ראיונות עומק עם בעלי העסק ו/או העובדים הנוספים שלו ומוציאים את הנקודות הבסיסיות המהוות את המטרות המרכזיות שלו.

branding project

"הגיים צ'יינג'ר" – שני מרכיבי חובה שכל בעל עסק פשוט חייב ליצירת מיתוג מנצח

כאשר ניגשים לתהליך של מיתוג עסק ישנם המון מרכיבים. כפי שפירטנו בפסקה הקודמת, שם המשחק הוא לחקור ולהבין אילו חוזקות, תחושות ומטרות הובילו את בעל העסק לרצון לקום ולעשות שינוי ולהיכנס למרחב העסקי. אך רבים שוכחים שהמפתח לתהליך מנצח של מיתוג עסק מקורו ב-2 מרכיבים מרכזיים, שכאשר מפצחים אותם סביב אותו עסק ספציפי, תהליך המיתוג ניעשה מקורי, מקצועי ושובר שוויון:

בידול – מהו הפרט, הקריטריון או הערך שמבדל אותי על פני המתחרים בשוק שלי. אותו ערך צריך להיות בסיסי ומוטמע בכל רבדי העסק, וביצירת נכונה של בידול הופך ליתרון מובהק על פני השחקנים האחרים.

דוגמא מצויינת שיכולה לעשות לכם סדר היא רשת המרכולים של "רמי לוי" שחרטה על דגלה את הערך החברתי: להנגיש לאנשים את כל המוצרים במחירים זולים. זהו ערך שמבדל אותה על פני הרשתות האחרות, ורמי לוי עצמו דואג להדגיש את הערך החברתי בכל מקום שרגלו דורכת. על כן, הערך החברתי מבדל את רשת רמי לוי מהמתחרות ומציבה בראש הפרמידה כתוצאה מהחזון והערכים הבסיסיים שאותם היא מביאה.

מיצוב – היכן אני ממקם את העסק שלי בעקומת המחיר. האם אני אגבה מחיר גבוה ואמצב את העסק כיוקרתי? או לחילופין אפנה למכנה המשותף הנמוך ואמכור מוצר במחיר נוח לכולם?

כמובן שהדברים הם לא שחור ולבן, וישנה סקאלה מאוד רחבה של מיצוב עסקים בכל שוק בישראל. דוגמא מצוינת היא חברת "אפל" שממצבת את סדרות המוצרים שלה בתג היוקרתי ובעלות יקרה, לעומת חברות אחרות כמו סמסונג או שיומי שפונות לקהל יותר עממי ותג מחיר יותר נמוך. אם כבר היינו בשוק המרכולים, אז לעומת רמי לוי שממצב את עצמו כזול ועממי, ישנם מרכולים כמו טיב טעם ואחרים שפונות לקהל יותר מבוסס ומציעות תג מחיר יקר יותר.

מחקר והבנה של שני הפרמטרים הללו, בידול ומיצוב, והכללה שלהם על כל מיתוג עסקי שנעשה, יכולה ליצור יתרון משמעותי ושפה ויזאולית מנצחת שתישאר לאורך זמן.

אוקי, אז עשינו את כל זה – ומה עכשיו?

יופי, מצוין ששאלתם – אתם עירניים (:

לאחר שהבנו, תשאלנו, ראיינו ובדקנו את כל המרכיבים שהזכרתי מעלה, אפשר להתפנות לפיתוח השפה העיצובית הלכה למעשה: פיתוח הקווים העיצוביים, הצבעים, הפונטים, יצירת הלוגו, כרטיסי הביקור, אתר האינטרנט ושאר החומרים השיווקיים.

כאשר המחקר המקדים נכון ומדויק, תהליך המיתוג הוא פשוט יותר, נכון יותר, ומקצועי יותר.

קדימה, לעבודה!

אם הגעתם עד לכאן – כנראה שאנחנו צריכים לדבר. מלאו את הפרטים בטופס הבא, ובזמן הקרוב ניצור איתכם קשר עם הפרטים המלאים למוצר שבו התעניינתם. שיהיה לכולנו בהצלחה!

קדימה, לעבודה!

אנחנו מחכים בקוצר רוח לעצב לכם את הדבר הבא שלכם. פנו אלינו ואנחנו נמשיך מכאן (: